برای اینکه منظم باشیم چکار کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، ریشه تمایل ما به بی نظمی در این است که مغز ما دوست دارد انرژی کمتری مصرف کند و کار ها را به گونه ای انجام دهد که بار ذهنی کمتری داشته باشند.

برای اینکه منظم باشیم چکار کنیم؟

به گزارش ، داشتن نظم شخصی یکی از پارامتر های اصلی در بهبود بهره وری هر فردی است. آراستگی ظاهر، ترتیب انجام کارها، منظم بودن محیط پیرامونی محل کار و منزل، رعایت آداب معاشرت، و بسیاری موارد دیگر، نشان دهنده وجود یا عدم وجود یک نظم شخصی منحصر به فرد است.

در واقع هر فردی باید مطابق با احتیاج ها و ملزومات زندگی خویش و محدودیت ها و توانایی هایش، چیدمان امور خویش را مرتب کند تا به نظم شخصی دست یابد. در غیر این صورت جدای از اینکه نمی تواند به وجود آشفتگی در زندگی خویش معترض باشد، از دست نیافتن به اهداف خویش هم نباید ناخشنود باشد.

بسیاری از مردم با بی نظمی، دست وپنجه نرم می نمایند. درحالی که بعضی از افراد فکر می نمایند با وجود بی نظمی هم می توانند به کارشان برسند، اما این بی نظمی در آخر، هزینه بالایی را برای شان در پی خواهد داشت. بی نظمی می تواند ما را از ارتقای شغلی که همواره به دنبال آن بودیم، دور کند. بی نظمی مانع خلاقیت ما می گردد، استرس را به زندگی ما اضافه می نماید و جلوی بهره وری و مؤثر بودن ما را می گیرد.

در این مطلب، به بعضی از استراتژی های منظم شدن خواهیم پرداخت تا بتوانیم زندگی و کارمان را با وجود نظم، طوری ادامه بدهیم که از توانایی هایمان نهایت استفاده را ببریم.

یک استراتژ که بسیاری از افراد منظم از آن استفاده می نمایند کار کردن با دفتر یادداشت است. این دفتر یادداشت گزیده ای از افکار و کار هایی است که می خواهید در طول روز انجام بدهید.

صبح وقتی وارد اتاق کارتان می شوید، پانزده دقیقه نخست را صرف آنالیز کار هایی کنید که باید آن روز انجام بدهید. یک فهرست انجام کار های پیش رو تهیه کنید و مهم ترین اولویت هایتان را در رأس فهرست قرار دهید. با این روش، می فهمید چه کار های مهمی را باید در ابتدای روز و چه کار هایی را بعد از ظهر انجام دهید.

میز کار شما اغلب هزاربیشه ای است که روی آن کاغذ های قدیمی، پروژه های آینده، پفراینده هایی که هم اکنون روی آن ها کار می کنید و یک خروار کاغذ وجود دارد که هنوز دور نینداخته اید. با اینکه بعضی از افراد ادعا می نمایند با یک میز شلوغ و بهم ریخته بهتر کار می نمایند، اما این شرایط برای بسیاری از ما ناخوشایند و گیج نماینده است.

* یک منطقه کار روی میزتان تعیین کنید

این منطقه را به مواردی اختصاص دهید که برای تکمیل پروژه ها به آن ها احتیاج دارید. به محض تمام کردن یک کار، این منطقه را از این کار خالی کنید و کار دیگری را وارد آن منطقه کنید.

*تجهیزات و پفراینده هایی را که بیشتر از آن ها استفاده می کنید، منظم کنید

هر قدر بیشتر از چیزی استفاده می کنید، آن چیز باید به شما نزدیک تر باشد. میزتان را بر اساس کاربری اشیا منظم کنید نه بر اساس ظاهری که به نظر می رسد.

*پنج دقیقه آخر هر روز کاری تان را به مرتب کردن میز کارتان اختصاص دهید. با این کار، روز بعد را با یک میز کار مرتب و تمیز شروع خواهید کرد.

ما در عصر فناوری های شگفت انگیز زندگی می کنیم. بیایید از این فناوری ها برای نظم بخشیدن به زندگی مان استفاده کنیم!

*از تقویم ها یا برنامه ریز های دیجیتالی بهره ببرید

بسیاری از افراد در برنامه ریزی زمانی شان از این ابزار یاری می گیرند تا از کارهایشان عقب نمانند.

برای مثال، بسیاری از تقویم های دیجیتالی مانند Outlook و iCal به شما امکان کدگذاری رنگی کار ها را می دهند. شما از رنگ قرمز برای کار های فوری، از رنگ سبز برای فرصت های تمدیدشده و از رنگ آبی برای کار هایی که اولویت پایینی دارند، استفاده می کنید. کدگذاری رنگی یاریی است به شناسایی فوری کار هایی که باید اول از همه به آن ها رسیدگی کنید.

این نرم افزار بسیار مفید است، زیرا می توانید به یاری آن از فرمت های شرطی بهره ببرید که هنگام نزدیک شدن کاری به مهلت آخر آن، به شما هشدار داده می گردد. در نتیجه، با یک نگاه می توانید ببینید چه کار هایی مطابق برنامه پیش می فرایند و چه کار هایی به مهلت آخر نزدیک شده اند. این استراتژی ها به ویژه زمانی مفید است و به کار می آید که با یک گروه کار می کنید و باید از فرایند پیشرفت افراد آگاه باشید.

اگر منظم ماندن برای شما سخت است؛ سعی کنید به خودتان قول یک پاداش بدهید. برای مثال، اگر چهار مورد از فهرست انجام کار های پیش رو را کامل کردید، به خودتان یک فنجان قهوه جایزه بدهید یا ده دقیقه در اینترنت گشت بزنید.

اگر بعضی از کار ها را وارد تبلت و گوشی خود کردید و بعضی از کار ها را وارد تقویم رومیزی و دفترچه یادداشت خود کردید، پس احتمال فراموش کردن قرار دیدار ها و کار های مهم وجود دارد.

اگر یک کار یا پروژه احتیاج به پیش زمینه دارد (مثلا خرید شیرینی و قهوه برای جلسه اعضا)، پس برای این کار های کوچک هم برنامه ریزی کنید. این کار به شما یاری می نماید برای انجام تمام کارها، زمان کافی اختصاص بدهید.

اگر دوست ندارید دفتر کارتان پر از قفسه های بایگانی باشد، پس چرا از اسناد اسکن نگیرید و آن ها را در کامپیوترتان ذخیره نکنید؟ اگر منشی شخصی دارید، پس این کار را به او محول کنید. اگر ندارید، سعی کنید هر روز، از بخشی از اسناد اسکن بگیرید و در نهایت، به مرور زمان این پروژه را تکمیل کنید.

از ابزار هایی بهره ببرید که به لحاظ بصری و عاطفی برای شما جذابیت دارند. برای مثال، اگر تصمیم گرفته اید از دفتر یادداشت به صورت روزانه بهره ببرید، پس در خرید آن، ذوق و سلیقه به خرج دهید. وقتی ابزار های شما به لحاظ بصری جذاب و راحت باشند، شما تمایل بیشتری به استفاده از آن ها خواهید داشت.

درست است که مغز تمایل دارد که انرژی کمتری مصرف کند و نظم کمتری به خرج دهد، ولی شما هم می توانید با تکرار مداوم، انجام منظم کار ها را به خورد ناخودآگاهتان بدهید!

مثلاً تصمیم بگیرید که وقتی به منزل می آیید پیش از ورود کفش هایتان را داخل جاکفشی قرار دهید. اولش آسان است، بعد کمی سخت می گردد، بعد از مدتی دیگر عادت می گردد و اصلاً به صورت ناخودآگاه این کار را می کنید.

برای بقیه کارهایتان هم همین رویه را در پیش بگیرید و عادت های خوب بسازید.

از افرادی که نظم و ترتیب را در زندگی شان پیاده نموده اند الگو بگیرید و ببینید چگونه توانسته اند دیسییپلین خاص خود را ایجاد نمایند، شما هم روش های آنان را یادبگیرید و برای خودتان بومی کنید تا همان نتایج را بگیرید.

منبع: آنا

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66117

به "برای اینکه منظم باشیم چکار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای اینکه منظم باشیم چکار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید