خبرنگاران ایلام پتانسیل فراوری مرغوب ترین زعفران کشور را دارد

به گزارش مجله سرگرمی، ایلام - خبرنگاران - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: این استان بدلیل اراضی زراعی غنی، شرایط اقلیمی و نیز میزان مناسب رطوبت هوا مستعد پرورش یکی از مرغوبترین محصولات زعفران کشور است.

خبرنگاران ایلام پتانسیل فراوری مرغوب ترین زعفران کشور را دارد

حشمت اله زرین جوب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: با این وجود در حال حاضر تعداد کمی از کشاورزان استان به کشت این گیاه فعالیت دارند که در حد مصرف خانوار خود یا خرده فروشی به اطرافیان کشاورز است.

وی با بیان اینکه عمده مشکل توسعه کاشت زعفران در استان ایلام، مسائل فرهنگی است، یادآور شد: رمز رونق پرورش زعفران در سایر استان ها از جمله خراسان حضور فعال زنان و دختران در مزرعه و برداشت گل زعفران و چیدن کلاله آن توسط زنان است.

وی تاکید نمود: چیدن زعفران و برداشت کلاله آن کاری ظریف، حساس و وقت گیر است و احتیاج به زمان و حوصله بالایی دارد که از توان مردان خارج است و در استان های دارای کشت زعفران، زنان عمده فرآیند فراوری و پرورش این محصول را برعهده دارند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: اما در استان ایلام از آنجا که پرورش و فراوری زعفران را مردان انجام می دهند و زنان نقش خاص و چندانی در فراوری زعفران و حضور در مزرعه یا چیدن کلاله ندارند بنابراین کشت و توسعه این محصول در استان مغفول مانده است.

زرین جوب اضافه نمود: از آنجا که زنان و دختران نقش پررنگی در فراوری و برداشت زعفران ندارند مردان مزرعه دار نیز بعد از گذشت یک یا چند سال با توجه به ظرافت کار به ویژه در عملیات برداشت و کلاله کنی، از کشت زعفران خسته شده و کار را ادامه نمی دهند.

وی به پرداخت تسهیلات 12 درصد برای کشت زعفران از محل تسهیلات کشت گیاهان دارویی به کشاورزان استان اشاره نمود و گفت: حضور کارشناسان فنی آشنا به فرایند فراوری زعفران در بین مزارع و کشاورزان یک نقطه قوت به شمار می رود.

زرین جوب تاکید نمود: با توجه به اینکه زعفران از جمله گیاهان با احتیاج آبی بسیار پایین است و مراقبت چندانی نیز نمی خواهد، کشت و توسعه آن از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است که جایگزین مناسبی برای بعضی محصولات پرآب است.

به گزارش خبرنگاران، ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات، سطح زیر کشت اندک و کم بودن میزان برداشت محصول زعفران از جمله دلایل غریب و مغفول ماندن طلای سرخ در ایلام است که باید با اقدامات فرهنگی از جمله تبلیغات، حضور فعال تر رسانه ها در جمع زعفران کاران، حمایت حدی تر سازمان جهادکشاورزی از آنها به بازار کشت و توسعه این محصول و نیز افزایش عرضه و تقاضای آن در سطح استان و استان های دیگر رونق بخشید.

برداشت زعفران باید صبح زود و قبل از گرم شدن هوا و باز شدن گلبرگ های گل زعفران انجام بگیرد و پیاز آن با یک بار کشت همانند گل نرگس تا حدود هشت سال ثمر می دهد و در طول سال یک یا نهایت سه بار احتیاج به آبیاری دارد.

استان ایلام با توجه به شرایط اقلیمی خاصی که دارد مستعد کشت و پرورش انواع گونه های زراعی، باغی و گیاهان داوریی غیر بومی است و کاشت گل نرگس، پسته و زعفران گویای این واقعیت است.

20 هکتار زمین کشاورزی زیرکشت زعفران در ایلام است که پیش بینی می گردد 22 کیلوگرم زعفران از آن برداشت گردد.

نزدیک به هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام را باغات تشکیل داده است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 122766

به "خبرنگاران ایلام پتانسیل فراوری مرغوب ترین زعفران کشور را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایلام پتانسیل فراوری مرغوب ترین زعفران کشور را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید