هفت تغییر کرونایی ترافیک تهران

به گزارش وبلاگ چینی ها، چهره نگاری از آخرین شرایط تردد های تهران مربوط به روز شنبه، ششم اردیبهشت ماه و بازه 10 روزه پیش از آن، از هفت تغییر کرونایی ترافیک پایتخت خبر می دهد. نتیجه این چهره نگاری دو پیغام مهم رس می نماید.

هفت تغییر کرونایی ترافیک تهران

به گزارش دنیای اقتصاد، از ابتدای هفته گذشته که گروه دیگری از کسب و کار ها بازگشایی و در های پاساژ ها و بازار های سرپوشیده به روی کسبه و مشتریان باز شد، شکل ترافیک پایتخت دستخوش تغییرات اساسی نسبت به تمام هفته های پیش از آن شده است. چهره نگاری از این تغییرات حکایت از آن دارد که سبک سفر های درون شهری شهفرایندان تهرانی فعلا دچار تغییرات عمده شده است که منشأ این تغییرات، شیوع ویروس کرونا، نحوه مدیریت این بیماری توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا در استان تهران و واکنش مردم به این تصمیمات مدیریتی است.

نخستین و شاید مشهودترین تغییر ترافیکی روز های کرونایی تهران، در محدوده مرکزی شهر و مشخصا در دو منطقه 6 و 12 پایتخت اتفاق افتاده است. این دو منطقه که به عنوان کانون استقرار مشاغل و ادارات دولتی و خصوصی می شناسیم و افزون بر این چند هسته شغلی مهم شهر از جمله بازار تهران و راسته های شغلی دیگر را پوشش می دهد، در واقع مناطقی هستند که محدوده اصلی طرح ترافیک (حلقه اول) محسوب می شوند. از اواخر سال گذشته به دنبال شیوع کرونا، شهرداری تهران تصمیم به لغو موقت طرح ترافیک گرفت تا شهفرایندان بتوانند به جای وسایل حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی برای آمد و شد ضروری در شهر استفاده نمایند. از ابتدای روز های کاری سال جاری پس از تعطیلات نوروزی نیز لغو طرح ترافیک یکسره تا به امروز ادامه پیدا نموده و تا زمان نامعلوم ادامه دارد. اما با وجود لغو طرح ترافیک، تا پیش از هفته گذشته، شرایط ترافیک در دو منطقه مرکزی شهر بغرنج نشده بود و جریان آمد و شد به شکل نسبتا طبیعی مشهود بود.

اما به تدریج ترافیک در یک فرآیند تصاعدی در این دو منطقه رو به افزایش گذاشت و طی روز های اخیر به دنبال بازگشایی یک گروه جدید از کسب و کار ها از ابتدای هفته گذشته (30 فروردین ماه) به بدترین شرایط ممکن رسید. به این ترتیب دیروز شلوغ ترین روز خیابان های تهران در طول 49 روز گذشته از شروع تغییرات سبک فعالیت، زندگی و سفر های شهفرایندان تهرانی به دلیل شیوع کرونا و شروع غیررسمی دورکاری در دولت و بخش خصوصی از نیمه اسفند به بعد به شمار می آید.

تغییر دوم جریان ترافیک، در 10 بزرگراه اصلی تهران اتفاق افتاده است که به عنوان محدوده طرح زوج و فرد سابق و حلقه دوم طرح ترافیک شناخته می گردد. ترافیک در این بزرگراه ها طی 10 روز اخیر نسبت به زمانی که طرح ترافیک اجرا می شد، خلوت تر شده و علت آن توزیع سفر های صبحگاهی شهفرایندان پس از لغو طرح ترافیک است. در واقع پیش از این گروهی از شهفرایندان برای ورود رایگان به محدوده حلقه دوم خود را ملزم به انجام سفر قبل از ساعت 8:30 صبح می کردند، اما با لغو طرح ترافیک، دیگر با چنین اجباری روبه رو نیستند.

در واقع پیش تر زمان پیک صبحگاهی محدودتر، اما حجم ترافیک و تعداد خودرو ها در این بازه بیشتر بود که اکنون رویه تغییر نموده و آن حجم از ترافیک در بازه زمانی وسیع تر، صبح ها سفر خود را شروع می نمایند. البته شرایط پیک عصرگاهی تفاوتی با گذشته ندارد و این بزرگراه ها در عصرگاه همچنان مانند روال گذشته به دلیل تعطیلی همزمان اغلب مشاغل با یکدیگر، با ترافیک سنگین روبه رو هستند.

سومین تغییر مربوط به محل پارک خودروهاست. مصلی تهران صبح ها به فاصله کوتاهی از ساعات اولیه صبح شاهد صف طویل خودرو هایی است که قصد ورود به پارکینگ این اراضی را دارند. مصلی در مرز شروعین محدوده طرح ترافیک واقع شده است و اگر شهفرایندان تا این نقطه از سفر را با خودروی شخصی انجام داده اند، انتظار می رود بقیه سفر خود را نیز با همین وسیله ادامه دهند؛ اما تحقیقات میدانی از شهفرایندان نشان می دهد آن ها به دلیل مشکل جدی در تامین جای پارک خودرو در نزدیکی محل کار خود، ترجیح می دهند خودرو را در این پارکینگ متوقف نموده و با تاکسی ادامه جهت دهند.

چهارمین تغییر نیز بی ارتباط با این موضوع نیست؛ خط عبوری دوم خیابان ها در محدوده طرح ترافیک به توقفگاه خودرو های شخصی تبدیل شده که از یافتن جای پارک ناتوان بوده و با تعبیه یک کاغذ حاوی شماره تلفن خود، خودرو را به شکل دوبله متوقف نموده و برای دیگر شهفرایندان زحمت ایجاد نموده اند. به نظر می رسد مدیریت شهری می تواند با صدور مجوز توقف در راسته ها و بعضی فضا های مرده شهری که در حالت عادی توقف ممنوع هستند، قدری از این شرایط بغرنج بکاهد.

تغییر پنجم ترافیکی در پایتخت، افزایش مراجعات با خودرو برای انجام خرده کاری های اداری است که نشان از ضعف شدید دولت الکترونیک دارد و شهفرایندان را ناگزیر نموده برای انجام بعضی کار هایی که به سادگی بدون مراجعه حضوری نیز قابل انجام است، ناگزیر به سفر شوند. ظاهرا بسیاری از دستگاه های دولتی تن به اجرای تمام عیار طرح های مربوط به دولت الکترونیک نمی دهند و همچنان کاغذ را نشان معتبر از مجوز هایی که صادر می نمایند، می دانند.

تغییر ششم در نسبت سفر با خودروی شخصی و ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاق افتاده است. در حالی که بر تعداد خودروسواران به شدت افزوده شده و ترافیک مرکز شهر گویای این واقعیت است، آمار سفر با مترو حداکثر 10 درصد کاهش پیدا نموده که این سوال را به ذهن متبادر می نماید که با این وصف، خودروسواران این روز ها چه کسانی هستند؟ به نظر می رسد بخش کوچکی از کسانی که اکنون با خودروی شخصی سفر می نمایند، پیش تر مسافر مترو بوده اند و قبلا عمده آن ها با موتورسیکلت، تاکسی های خطی یا تاکسی های اینترنتی در شهر تردد می کردند.

هفتمین و آخرین تغییر ترافیکی در سهم اهداف سفر از تردد های درون شهری منعکس شده است. در حال حاضر با توجه به اینکه دورکاری در دولت با حضور 70 درصد از نیروی انسانی ادامه دارد، به نظر می رسد در بهترین حالت سهم سفر های شغلی از کل سفر ها که پیش از این 37 درصد از 20 میلیون سفر بوده است، به همین نسبت کاهش یافته و اکنون 5/ 2 میلیون سفر از این سهم کم شده است.

همچنین تحقیقات میدانی حاکی از نصف شدن سفر های با انگیزه خرید است که پیش از این 15 درصد از کل سفر های روزانه را به خود اختصاص می داد؛ بنابراین 5/ 1 میلیون سفر نیز به این ترتیب کاهش خواهد یافت. سفر های آموزشی که همیشه 16 درصد از سفر های روزانه تهرانی ها بوده هم اکنون به صفر رسیده است و این یعنی 3 میلیون سفر با مقصد تحصیلی در روز های کرونایی حذف شده است. سهم سفر های تفریحی از کل سفر های روزانه نیز در حالت عادی 14 درصد و سایر سفر ها نیز 18 درصد است که آماری از کاهش آن ها در دست نیست.

تغییرات ترافیکی در پایتخت حاوی دو پیغام برای دولت و شهرداری تهران است. پیغام مهمی که این تغییرات به دولت مخابره می نماید، این است که حجم سفر های روزانه شهفرایندان به حدی افزایش یافته که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی را تقریبا غیرممکن نموده است و به نظر می رسد ادامه این فرایند می تواند آژیر خطر شیوع کرونا را به صدا در آورد.

پیغامی که این روز ها مدیریت شهری باید از تغییرات ترافیکی دریافت کند نیز، این است که برخلاف تصور عموم، الزاما اگر مردم اجازه تردد بدون هزینه در مرکز شهر با خودروی شخصی را داشته باشند، از بار شبکه حمل و نقل عمومی کاسته نمی گردد؛ کمااینکه در روز های اخیر چنین نشد. در واقع مسافران مترو یا فاقد خودرو بوده یا استفاده از آن را برای سفر های روزانه به صرفه نمی دانند؛ بنابراین راه گریزی از توسعه فوری ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "هفت تغییر کرونایی ترافیک تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت تغییر کرونایی ترافیک تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید