گروسی در جایگاهی نیست که خواستار برجامِ جدیدی باشد

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران، گروه بین الملل - پیمان یزدانی: رافائل گروس مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً در اظهاراتی تعجب انگیز خواستار دستیابی دولت بعدی آمریکا (دولت بایدن) به یک توافق هسته ای جدید با ایران برای حفظ برجام شده است.

گروسی در جایگاهی نیست که خواستار برجامِ جدیدی باشد

اظهارات غیرمنتظره وی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ناشی از فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی است، با واکنش ایران روبرو شد بطوریکه تهران از این نهاد بین المللی درخواست کرد تا به دور از جانبداری و با حفظ بی طرفی به انجام وظایف حرفه ای خود بپردازد.

در همین زمینه گفتگویی داشته ایم با پروفسور نادر انتصار استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا.

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا در خصوص این درخواستِ خارج از عُرف مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: رافائل گروسی در جایگاهی نیست که خواستار دسترسی به یک توافق هسته ای جدید با ایران شود. وی رئیس یک سازمان فنی است که شرح وظایفش در اساسنامه آن و توافقات آن سازمان با کشورهای عضو مشخص شده است. من نمی دانم که چرا آقای گروسی با اظهارات سیاسی تحریک آمیز پای خود را از حیطه اختیاراتش فراتر گذاشته است؛ اظهاراتی که به هیچ وجه در خدمت اهداف و مقاصد مثبت نمی باشند؛ شاید وی در توهم قدرت به سر می برد.

نادر انتصار در پاسخ به این سوال که آیا رافائل گروسی به دنبال یک مکانیسم نظارتی جدید به منظور نظارت بر برنامه هسته ای ایران است، شرح داد: من فکر می کنم گروسی تحت فشار آمریکا و 3 کشور اروپایی قرار گرفته است تا مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی را به مواضع این این کشورها در روبرو شان با ایران نزدیک کند؛ تا اینکه با فشار بر ایران بتواند تهران را وادار کند اجازه بازرسی های سرزده را به عنوان یک بَرگ برنده به آژانس بدهد. ایران باید به طور رسمی و بدون ابهام به اظهارات گروسی پاسخ داده و او را از توهمات خود منصرف کند.

انتصار همچنین ضمن تاکید بر اهمیت درس دریافت ایران از تجربیات گذشته خود در برجام در خصوص ادعای تیم رئیس جمهور منتخب آمریکا (جو بایدن) مبنی بر بازگشت واشنگتن به برجام گفت: جو بایدن و تیمش بدون مطرح کردن شروط جدید به برجام برنخواهند گشت. آنها در گام اول خواستار امتیازات بیشتری از ایران خواهند شد؛ به ویژه در زمینه سیاست های منطقه ای تهران و توانمندی های دفاعی متعارف این کشور. آنها به دنبال تضعیف توان دفاعی ایران مشخصاً تقلیل توانمندی موشکی ایران خواهند بود. نهایتاً تیم بایدن قصد دارد ایران را به یک قدرت درجه دو و بازیگر ضعیف منطقه ای تبدیل کند.

وی در پایان گفت: امیدوارم ایران از مذاکرات قبلی خود درباره برجام با دولت باراک اوباما و غرب درس های لازم را گرفته باشد و اشتباهات گذشته اش را دوباره تکرار نکند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 124990

به "گروسی در جایگاهی نیست که خواستار برجامِ جدیدی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروسی در جایگاهی نیست که خواستار برجامِ جدیدی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید