جایزه جشنواره های معروف چه شکلی است؟

به گزارش مجله سرگرمی، مجله مهر: جشنواره های هنری و سینمایی در همه جای جهان یکی از پرهیجان ترین و جذاب ترین جشنواره ها هستند که همواره با خبرها و اتفاقات جالبی همراه هستند و در همه کشورها حول و حوش این جشنواره ها تب و تاب زیادی بین مردم شکل می گیرد و همه منتظرند ببیند تا تندیس های طلایی و بلورین سهم کدام هنرمند می گردد. یکی از جذابیت های این جشنواره ها در کنار بهترین های هر رشته، جوایزی است که به آن ها اهدا می گردد و معمولاً هر کشور برای اهدای این جوایز و طراحی این تندیس ها به دنبال نمادهای ملی خود می رود. شاید بد نباشد حالا که مدت زمان زیادی از مراسم اسکار نمی گذرد، سراغ این جشنواره ها و جوایز معروفشان برویم.

جایزه جشنواره های معروف چه شکلی است؟

اسکار و شوالیه

اسکار از شاخص ترین مراسم هنری یا به طورکلی اهدای جوایز در دنیا به شمار می آید و هرساله در بیش از 100 کشور دنیا به صورت زنده پخش می گردد. این مراسم توسط آموزشگاه علوم و هنرهای تصاویر متحرک در هالیوود، کالیفرنیا برگزار می گردد. این تندیس که از بریتانیم آب طلا شده بر روی یک پایه فلزی سیاه ساخته شده دارای بلندی 13.5 اینچ (معادل 34 سانتیمتر) و وزن 8.5 پوند (معادل 3.85 کیلوگرم) است و شوالیه ای را نشان می دهد که شمشیر مبارزان جنگ صلیبی را در دست گرفته و بر روی یک حلقه فیلم ایستاده و پنج حوزه فیلم را نشان می دهد که هرکدام نشانگر بخش های اصلی آموزشگاه هستند: بازیگر، نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و تکنسین.

کن و نخل طلا

جشنواره کن، جشنواره ای سالانه است که در کن فرانسه برگزار می گردد. این جشنواره یکی از بزرگ ترین و باشکوه ترین رویدادهای سینمایی دنیا و محلی برای پیش نمایش فیلم های جدید از تمامی ژانرها ازجمله مستند به شمار می آید .از سال 1939 تا 1954 جایزه ای با عنوان جایزه بزرگ جشنواره کن به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اهدا می شد؛ اما در سال 1965 هیئت داوران جشنواره پیشنهاد دادند جایزه بزرگ جشنواره هرسال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته گردد. در اواخر سال 1954 هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی نخل دعوت کردند و درنهایت اولین بار در سال 1954 لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به عنوان جایزه داد که درنهایت از سال 1955 جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.

بفتا و ماسک طلایی

بفتا یک مؤسسه خیریه و مستقل در انگلیس است که به پشتیبانی از توسعه و ترویج هنر فعال است. آموزشگاه هنرهای فیلم و تلویزیون انگلستان که به عنوان یک انجمن خیریه به ثبت رسیده، هدف خود را شناسایی و حمایت از کسانی که به فیلم و سینمای انگلیس خدمات نموده اند، اعلام نموده است. آموزشگاه هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس از سال 1948 مراسمی را برای اهدای جوایز به فیلم ها در بخش های مختلف داشته است. از سال 1998 تابه حال بفتا جوایزی برای صنایع بازی های کامپیوتری در نظر گرفته است و از سال 2004 مراسم اهدای این جوایز از مراسم فیلم و سریال جدا شد و به طور مستقل اهدا می گردد.

گلدن گلوب و کره های طلایی

گلدن گلوب هم دیگر جشنواره هنری معروف است که هرساله در آمریکا توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود برگزار می گردد و بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی را معرفی می نماید. این جایزه نخستین بار در سال 1944 به فیلم های تولیدی و محصولات تلویزیونی تعلق گرفت. مهم ترین جایزه آموزشگاه با نام بهترین فیلم یکی از مهم ترین رقابت های فیلم سازان محسوب می گردد. همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری یکی از مهم ترین جوایز گلدن گلوب است که هرسال به یکی از بزرگان عرصه سینما و تلویزیون آمریکا داده می گردد. این جایزه به فیلم یا برنامه تلویزیونی خاصی تعلق نمی گیرد و تنها برای یک عمر فعالیت هنری بزرگان سینما و تلویزیون آمریکا اهدا می گردد.

برلین و خرس زرین

خرس زرین هم جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین المللی فیلم برلین است که از سال 1330 به بعد به برگزیدگان این جشنواره هدیه شده است . خرس نماد شهر برلین است و نشان ملی محسوب می گردد همچنین شکل خرس بر روی پرچم برلین نیز وجود دارد.

ونیز و شیر طلایی

شیر طلایی، مهم ترین جایزه جشنواره فیلم ونیز است. شیر طلایی در سال 1949 توسط کمیته سازمان دهی معرفی گردید و اکنون به عنوان یکی از برجسته ترین جوایز صنعت فیلم شناخته می گردد. شیر بالدار هم نمادی از شهر ونیز محسوب می گردد.

فجر و سیمرغ

سیمرغ نامی آشنا در ادبیات فارسی است که بیش از سی سال است که به جایزه اصلی جشنواره هنری کشور تبدیل شده است. جشنواره فیلم فجر از سال 1361 تا به الآن هرسال در زمستان برگزار می گردد و در بخشه ای مختلفی مانند بهترین فیلم، کارگردانی، فیلم نامه، بازیگر زن و مرد اصلی و مکمل، فیلم برداری، آهنگسازی و ... با نظر هیئت داوران به اهدای جوایز سیمرغ بلورین می پردازد. نام این جایزه از مرغ افسانه ای گرفته شده است که رد آن را می توانیم در شاهنامه پیدا کنیم. سیمرغ همان پرنده اساطیری است که زال فرزند نریمان و پدر رستم بزرگ ترین پهلوان شاهنامه را یاری و او را بزرگ می نماید.

جایزه هنرهای تصویری کانادا

این جشنواره سالانه در کشور کانادا برپا می گردد و به برترین های صنعت سینما، تلویزیون و سایر تولیداتِ رسانه های تصویری دیجیتالجایزه اهدا می گردد. این جایزه که از سال 2013 میلادی، با ادغامِ جوایز جمینای و جوایز جینی در یکدیگر، بنیان قرار گرفت، معتبرترین جایزهٔ سینمایی و تلویزیونی کانادا محسوب می گردد و معادلِ کانادایی جایزه اسکار و جایزه امی در ایالات متحده آمریکا است.

شیکاگو و راهبه

جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو یک جشنواره سالانه فیلم است که در ماه اکتبر هر سال در شهر شیکاگو برگزار می گردد. این جشنواره از 1965 تاکنون برگزار می گردد و یکی از قدیمی ترین جشنواره های سینمایی آمریکای شمالی است.

کرالای هند

جشنواره بین المللی فیلم کرالا، یک جشنوارهٔ فیلم است که هرساله در تریواندروم مرکز ایالت کرالا در کشور هند برگزار می گردد. این جشنواره توسط آموزشگاه فیلم ایالت کرالا در سال 1996 بنیان گذاشته شد. این آموزشگاه، زیر نظر اداره امور فرهنگی دولت ایالتی کرالا فعالیت می نماید. زمان برگزاری این جشنواره هرساله در نوامبر/دسامبر است و به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی هند شناخته می گردد. جشنواره کرالا به تولیدات سینمایی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین اختصاص دارد.

چین و خروس زرین

خروس زرین، یک جایزه سینمایی در چین است که در سال 1981 میلادی در سالی که در چین سال خروس نامیده شد، به دنیا آمد. تندیس این جایزه، یک خروس زرین است که توسط انجمن فیلم چین به برترین های صنعت سینما در این کشور اهدا می گردد. از سال 2005 به بعد این جایزه به صورت دو سال یک بار و در سال های فرد اعطا می گردد.

کره جنوبی و ناقوس بزرگ

ناقوس بزرگ، نام یک جایزه سینمایی است که توسط انجمن فیلم کره به برترین های سینما در کره جنوبی اعطا می گردد. ناقوس، قدیمی ترین و پایاترین جایزهِ فیلم کره جنوبی است. جایزه ناقوس بزرگ، معادل کره ای جایزه اسکار در ایالات متحده آمریکا است.

بدترین های آمریکا و تمشک طلایی

تمشک طلایی جایزه ای برای شناخت بدترین فیلم ها است. این جایزه توسط جان ویلسن و مو مورفی ابداع شد. مراسم سالانه جوایز تمشک طلایی یک روز پیش از مراسم جوایز اسکار برگزار می گردد. اولین مراسم جوایز تمشک طلایی در 31 مارس 1981 و در کنار شومینه اتاق نشیمن خانه جان ویلسن در لس آنجلس و به افتخار بدترین فیلم های سال 1980 برگزار گردید.

بدترین های هند و موز طلایی

موز طلایی هم کارکردی مثل تمشک طلایی دارد و به بدترین ها در سینمای هند (بالیوود) تمشک طلایی داده می گردد و هرسال به وسیله رأی گیری آنلاین برندگان این موز طلایی معرفی می شوند.

iraniro.ir: تور داخلی ایران | گردشگری ایران، سفر به مشهد، اصفهان

italyro.ir: تور ایتالیا ارزان قیمت، تور ایتالیا نوروز 97، تور بهار

itgap.ir: آی تی گپ | مجله فناوری گردشگری، موفقیت،

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 52932

به "جایزه جشنواره های معروف چه شکلی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه جشنواره های معروف چه شکلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید