خبرنگاران پژوهشگر روزنامه نگاری: نحوه توزیع را باید تغییر داد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- مجید رضاییان گفت: کرونا به شما دیکته می کند، توزیع را عوض کنید و این را باید عوض کرد؛ می توان روش های بهداشتی را به آن اضافه کرد و نه این که قید چاپ را زد.

خبرنگاران پژوهشگر روزنامه نگاری: نحوه توزیع را باید تغییر داد

امروز 23 فروردین، روزنامه های چاپی پس از وقفه ای منتشر شدند. این امر پس از آن روی داد که مصوبه کمیته اطلاع رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر توقف انتشار رسانه های چاپی و اجرای این مصوبه، حرف وحدیث ها و واکنش های متعددی را از سوی اهالی رسانه و فعالان حوزه روزنامه و روزنامه نگاری برانگیخت؛ واکنش هایی که بعضاً از این جریان استقبال کرده و حتی استمرار آن را حرکتی در راستای عمل در شرایط مقتضی و کاهش هزینه های روزنامه نگاری عنوان می کردند و از سوی دیگر واکنش هایی که حقیقتاً دل مشغولی و دل نگرانی های صاحب نظران را از باب بیکار شدن تولید و توزیع کنندگان روزنامه ها بازتاب می داد.

درنهایت دل مشغولی و دغدغه های روزنامه نگاران و مخالفان توقف چاپ کاغذی روزنامه ها به نتیجه رسید و فرایند چاپ کاغذی مطبوعات از 23 فروردین از سر گرفته شد. فرایندی که مقرر شده است تا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و توجه به توصیه های متخصصان سلامت، بار دیگر رسانه ها را همردۀ سایر مشاغلی که این روزها جریان دارند و به مردم خدمت رسانی می کنند، قرار دهد.

مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران و در اشاره به توقف انتشار کاغذی روزنامه ها، اعلام نمود: به شدت مخالف این مساله بودم که روزنامه ها چاپ نشود. دلیل آن بسیار روشن است. پیش از این روزنامه ها چاپ می شد و مانند همیشه در فضای آنلاین هم قرار می گرفت. چاپ نشدن روزنامه های کاغذی، خللی در فرایند اطلاع رسانی حرفه ای کشور محسوب می شود؛ زیرا روزنامه نگاری حرفه ای همچنان در دنیا با مطبوعات به عنوان یک پایه مهم آن شناخته می شود؛ همچنان که پایه دیگر آن خبرگزاری ها هستند.

امروز که در شبکه های اجتماعی با حرف ها، شایعات و فیک نیوزهایی (اخبار نادرست) روبرو هستیم، به هیچ وجه صلاح نیست چرخه اطلاع رسانی حرفه ای؛ یعنی روزنامه نگاری حرفه ای را تعطیل کنیماین استاد دانشگاه در واکنش به اینکه بر اساس این طرح روزنامه ها کاملاً تعطیل نمی شوند و در فضای وب منتشر می شوند و این اقتضای شرایط بحرانی به دلیل شیوع ویروس کروناست، شرح داد: اقتضائات زمانی یک مسئله است و اقتضای شیوه و نوع توزیع مطبوعات هم یک مسئله دیگر. وقتی تیراژ را پایین می آورید، در راستای همین اقتضا عمل کرده اید و حتماً لازم نیست با تیراژ قبلی به فرایند ادامه دهید؛ اما وقتی چاپ را تعطیل می کنید رسانه را از رسمیت می اندازید.

وی افزود: این که روزنامه ها اصلاً چاپ نشوند مساله است، وگرنه به تناسب بحران شیوع ویروس کرونا در همه جای دنیا اقتضائاتی صورت گرفته است؛ مثلاً بر این مبنا، روزنامه ها به صورت پوشیده شده و در پلاستیک دربسته برای مشترکیان (مشترکان) ارسال می شود. این کاری است که در همه دنیا انجام می شود.

ما باید به تناسب بحران کرونا اقتضائات توزیع را انجام دهیم و نه این که کلاً صورت مساله را پاک کنیم و بگوییم روزنامه ها کلا چاپ نشود. کجای دنیا چنین تصمیمی گرفته شده است که ما بگیریم؟جریان روزنامه نگاری حرفه ای نباید قطع شود.جریان روزنامه نگاری حرفه ای نباید قطع شود

رضاییان در ادامه و تشریح روزنامه نگاری حرفه ای و مقتضیات آن اعلام نمود: روزنامه نگاری حرفه ای با مطبوعات تعریف می شود؛ با وضعیتی که ما در کشور داریم و لطمه هایی که مطبوعات خورده اند، این موضوع یک لطمه دیگر است و این چرخه را نباید به این بهانه قطع کرد؛ چون روزنامه نگاری حرفه ای در مطبوعات، مختصات خاص خود را دارد؛ چنانچه تا صحت وسقم خبر را پیدا نکرده و برای آن مستندات نیافته باشند، خبر را چاپ نمی کنند یا خبرگزاری های رسمی در فضای سایت خود قرار نمی دهند.

به دلیل اهمیت این روزنامه نگاری حرفه ای است که نمی توانید این چرخه را قطع کنید و به نظرم نباید این جریان قطع شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جنبه کاغذی روزنامه ورای شکل فیزیکی، یک اعتبار است، تأکید کرد: صددرصد. باید ببینیم در دنیا با این مساله چه برخوردی شده است. ما در ایران به تجربه های دنیا رجوع نمی کنیم؛ مثلاً آیا در امریکا مطبوعات تعطیل شده است؟ در اروپا تعطیل شده است؟ این روزنامه نگاری که امروز دست ما است، از اروپا به ما رسیده؛ اما آن ها چاپ را تعطیل نکرده اند و منطقی هم نیست که بخواهند چنین کاری کنند. روزنامه چاپ می شود و فضای وب می شود مکمل آن؛ به این معنی که اگر تیراژ روزنامه 200 هزار تا است، در فضای وب هم 2 میلیون بازدید شود. فناوری آمده این رسانه را تکمیل کرده است و قرار نیست آن را حذف کند.نباید قید چاپ را زد

این استاد دانشگاه در خاتمه شرح داد: ما باید به این تجربه ها احترام بگذاریم و از آنان استفاده کنیم. بعضی روزنامه ها در دنیا بوده اند که وقتی به مرحله ای رسیده اند، گفته اند چاپ کاغذی را حذف کرده ایم. امروز عمدۀ بحث بر اقتصاد رسانه و این موضوع است که مطبوعات وقتی چاپ نشوند چه باید بکنند یا حتی اگر چاپ شوند، چگونه باید هزینه های خود را پوشش دهند. برای این موضوع راهکارهای مختلف طراحی شده است. روزنامه ها بخشی از درآمدشان را از فضای وب تأمین می کنند و این ها چیزهایی است که انجام می شود.

وی افزود: این که حالا و به صرف این که همه سرها در گوشی فرورفته کار را رها کنیم، درست نیست. رها کردنی در کار نیست؛ راه هایی هست که این کار را تکمیل می کند و ما باید هم از همان راه ها استفاده کنیم.

کرونا به شما دیکته می کند توزیع را عوض کنید و این را باید عوض کرد؛ می توان روش های بهداشتی را به آن افزود و نه این که قید چاپ را زد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83497

به "خبرنگاران پژوهشگر روزنامه نگاری: نحوه توزیع را باید تغییر داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پژوهشگر روزنامه نگاری: نحوه توزیع را باید تغییر داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید